- Daria Rychlik
Sklep internetowy- o czym pamietać tworząc i administrując?
Obecnie bardzo dużo firm tworzy lub już posiada sklep internetowy. Bez względu na to w jakiej branży działasz sprzedając w internecie produkty i usługi przetwarzasz dane osobowe i zobowiązany jesteś realizować obowiązki przewidziane w obowiązującym prawie.

Polityka prywatności i pliki Cookies
W tej pierwszej sklep internetowy powinien mieć Politykę prywatności opisująca zasady przetwarzania danych osobowych klientów sklepu. W samej polityce lub jako osobny dokument powinny znaleść się także regulacje dotyczące plików cookies z jakich strona korzysta. Polityka powinna być aktualizowana i uwzględniać wszystkie zmiany wprowadzane w sklepie.
Na stronie nie może zabraknąć prawidłowo utworzonego banera cookies, który pojawi się w momencie pierwszej wizyty na stronie jej użytkownika.
Zgody na przetwarzanie danych i komunikacje
Na stronie w odpowiednich miejscach muszą zostać rozmieszone zgody. W architekturze sklepu należy już an etapie jego tworzenia umieścić odpowiednie zgody dla użytkowników. Należy uwzględniać wszelkie zmiany prawa, ale również zmiany w działaniu sklepu.
Niezbędne będą tutaj nie tylko przepisy Rodo, ale również polskiego prawa dotyczące komunikacji elektronicznej.
Regulamin sklepu i odpowiednie regulacje prawne
Regulamin sklepu to bardzo ważny dokument, który powinien zawierać wszystkie ważne informacje dotyczące realizacji zakupów za pośrednictwem sklepu internetowego. W związku z tym musisz stworzyć go z uwzględnieniem specyfiki prowadzonej sprzedaży. Ważne są informacje dotyczące realizacji dostawy, reklamacji, zwrotu towaru, określenia ceny. Ponadto musisz uwzględnić regulacje prawne dotyczące produktów, które sprzedajesz inne będą w przypadku AGD i inne w przypadku żywności.
Bezpieczeństwo sklepu
Prowadząc sklep należy dbać o bezpieczeństwo danych klientów w szczególności nie można doprowadzić do ich utraty lub przejęcia przez przestępców. Tym samym należy zabezpieczyć system przed takimi sytuacjami, logi, posiadać bezpieczną domenę. Nie należy zapomnieć również o zabezpieczeniach prawnych, jeżeli korzystamy z podmiotu zewnętrznego zarządzającego sklepem.
Audyt i aktualizacja
Te elementy są kluczowe. Po pierwsze należy audyty przeprowadzać często, analizując działanie sklepu, który jest żywym organizmem. Powinny obejmować zarówno aktualizacje architektury sklepu jak i dokumentów i informacji opublikowanych na stronie sklepu.